http://s8.picofile.com/file/8364339792/diffrent_oled_led.png

تفاوت‌های میان تلویزیون های OLED و LED

زمانی که تلویزیون های OLED برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ عرضه شدند بیشر به خاطر ارائه سطح بی نظیری از رنگ مشکی و رنگهای فوق العاده طبیعی مورد تحسین قرار گرفتند اما از نظر سطح روشنایی به هیچ وجه با تلویزیون های ال سی دی یا ال ای دی قابل مقایسه نبودند . هم چنین بین تلویزیون های OLED و ال سی دی و ال ای دی یک فاصله قیمتی بسیار زیادی وجود داشت که همه چیز را تغییر می داد . با گذر زمان تلویزیون های OLED برای پر کردن این فاصله سطح روشنایی خود را بالاتر بردند و هم زمان قیمتهای آنها نیز کاهش پیدا کرد با این وجود هنوز تلویزیون های ال ای دی مزایای خاص خودشان را دارند که کاربر را وسوسه به خرید کند . در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به هر دو تکنولوژی انداخته و نقاط قوت و ضعف هر کدام را بررسی نماییم .

 
 
 
 
 
 

 

LED چیست ؟

 

ال ای دی مخفف عبارت light-emitting diode یا دیود های ساطع کننده نور است . در پنل های ال ای دی نور از الکترون ها به نیمه هادی ها منتقل می شود و به دلیل اندازه کوچک آنها به لامپ های فلوئورسنت یا رشته ای در پس زمینه تلویزیون ترجیح داده می شوند که باعث کوچک تر شدن ابعاد تلویزیون نیز می شود . اما اندازه LED ها به قدر کافی کوچک نیست که بتوان از آنها به عنوان پیکسل تلویزیون استفاده نمود به همین دلیل تنها به عنوان نور پس زمینه استفاده می شوند .

تلویزیون OLED چیست ؟

OLED مخفف عبارت انگلیسی organic light-emitting diode به معنای دیود های آلی ساطع کننده نور می باشد . به عبارت ساده در تلویزیون های OLED از مواد آلی استفاده می شود که هنگام تغذیه کردن برق از خودشان نور ساطع می کنند . بر خلاف چراغ های LED چراغ های OLED بسیار کوچک هستند به قدری که می توان از آنها به عنوان پیکسل در تلویزیون ها نیز استفاده نمود . به دلیل این موضوع وقتی پیکسل های OLED خاموش می شوند کاملا تاریک و مشکی می شوند .

 
http://s9.picofile.com/file/8364339984/oled_tv_lg.jpg
 

کدام یک بهتر است , تلویزیون های OLED یا LED/LCD ؟

 

خوب الان زمان این است که تکنولوژی هر دو را در مقام مقایسه با یکدیگر قرار دهیم و پارامتر هایی نظیر کنتراست ، دیدن در زوایا ، سطح روشنایی و به طور کلی عملکرد آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم .

 

سطح مشکی

 

مسلما یکی از مهم ترین فاکتور ها برای نمایش بهترین تصویر ارائه رنگ مشکی عمیق و تیره است . مشکی عمیق باعث بالاتر رفتن درجه کنتراست و رنگ های غنی تر می شود که حاصل آن یک تصویر واقعی تر و خیره کننده خواهد بود . اما وقتی در مورد سطح رنگ مشکی صحبت میکنیم تلویزیون های OLED فاتح بی چون و چرای این موضوع هستند .

 

تلویزیون های LED به چراغ های LED پس زمینه پنل های LCD وابسته هستند . حتی با وجود استفاده از تکنولوژی پیشرفته دایمینگ که بخشی از تلویزیون را که نیازی به آن نیست را از لحاظ رنگ مشکی کاهش می دهد اما هنوز هم این تلویزیون ها مشکل تاریخی خود را درباره ایجاد رنگ مشکی حفظ کرده اند و معملا هنگام تولید سطح مشکی سایه ها و قسمتهای مه مانند در بخشی از صفحه به وجود می آید که این مشکل حتی در پیشرفته ترین LED ها نیز وجود دارد .

 

اما تلویزیون های OLED این مشکل را به هیچ وجه ندارند چرا که وقتی برق به یک پیکسل آنها نرسد روشن نمی شوند بنابراین کاملا مشکی و تاریک خواهند بود . که در این بخش مطمئنا تلویزیون های OLED گزینه بهتری به شمار می روند .

 

سطح روشنایی

 

یکی از بزرگترین مزیت های تلویزیون های LED سطح روشنایی آنهاست . LED ها در حال حاضر سطح خوبی از روشنایی را ارائه می دهند اما با استفاده از نقاط کوانتومی حتی می توان به روشنایی بیشتری نیز دست پیدا کرد .
تلویزیون های OLED نیز تا حدی می توانند به چنین روشنایی ای دست پیدا کنند بنابراین از لحاظ کنتراست مشکلی ندارند با این وجود در صورت استفاده حداکثری روشنایی پیکسل ها عمر مفید آنها کاهش پیدا می کند و هم چنین زمان بیشتری طول می کشد تا نور آنها کاهش پیدا کند . البته توجه داشته باشید که تمام تلویزیون های مدرن امروزی روشنایی را به اندازه کافی برای شما تامین خواهند کرد اما با این وجود اگر بخواهیم در مورد روشنایی این تلویزیون ها سخن بگوییم باید گفت که تلویزیون های OLED برای اتاق های تاریک و تلویزیون های ال ای دی برای اتاقهای با نور زیاد گزینه های بهتری به شمار می روند .

 

گستره رنگها

 

تلویزیون های OLED در این بخش سرامد هستند اما به لطف تکنولوژی کوانتوم دات به کار رفته در پس زمینه تلویزیون های LED آنها نیز حرفهایی برای گفتن دارند و در بخش هایی نظیر روشنایی رنگ و حجم رنگ می توانند با تلویزیون های OLED رقابت کنند . برای کسانی که دنبال تلویزیون هایی با طیف وسیعی از رنگها یا HDR هستند هر دو نوع تلویزیون LED یا OLED مدل های خوبی دارند که این ویژگی را پشتیبانی کند . به طور کلی تلویزیون های OLED کنتراست بهتر به کاربر ارائه می دهند که باعث می شود تا هنگام مشاهده محتوای HDR در اتاق های تاریک تصویر بهتری دریافت کنند . در نهایت می توان گفت که در این بخش هر دو تکنولوژی عملکردی یکسان از خود ارائه می دهند .

 

زمان پاسخ گویی و لگ ها

 

زمان پاسخ گویی در اصطلاح به زمانی گفته می شود که هر دیود از حالت ON به OFF تغییر می کند . با زمان پاسخ گویی سریع تر باعث می شود تا تاری حرکت کم تر و مصنوعات تصویر نیز به مراتب کم تر شود .
OLED با دیود های کوچک تر که به عنوان پیکسل کار می کنند به راحتی در زمینه سرعت پاسخ گویی بالاتر از تلویزیون های LED/LCD قرار می گیرد . در مقام مقایسه ، دیود های LED نه تنها کند تر هستند بلکه در پشت پنل LCD قرار می گیرند و پیکسل ها را روشن می کنند که این موضوع نیز باعث کندی در پاسخ گویی می شود . به طور کلی می توان گفت که تلویزیون های OLED نسبت به هر تکنولوژی ای از لحاظ سرعت پاسخ گویی قوی تر هستند .
در مورد لگ های ورودی کمپانی LG تلویزیون های OLED خود را بهبود بخشیده است اما نمی توان اظهار نظری کلی درباره همه تلویزیون ها کرد . به طور کلی تلویزیون های OLED انتخاب بدی برای گیمرها به شمار نمی رود اما اینکه کدام مدل عملکرد بهتری در این زمینه دارد باید جداگانه بررسی شود . در واقع در این موضوع ربطی به ال سی دی یا ال ای دی بودن تلویزیون ندارد بلکه به مدل دستگاه بستگی دارد .

 

نمایش در زوایا

 

در این بخش باز هم OLED عملکرد بهتری دارد . با تلویزیون های LED بهترین زاویه تماشا تصویر از رو به رو به شما ارائه می شود و هر چه قدر از آنجا زاویه پیدا کنید کیفیت تصویر و کنتراست برای شما کاهش پیدا می کند . البته ناگفته نماند که کمپانی ال جی به تازگی پنل ال سی دی ای را تحت نام IPS عرضه کرده که عملکرد بسیار خوبی در زوایا دارد اما هم چنان از OLED در این موضوع ضعیف تر است .

 

تلویزیون های OLED می توانند بدون هیچ گونه افت کیفیتی تصویر را تا زاویه ۸۴ درجه به شما ارائه کنند و این در حالی است که برای تلویزیون های ال ای دی این زاویه حداکثر ۵۴ درجه است .

 

سایز

 

در این بخش تلویزیون های ال ای دی را می توان برنده دانست . با وجود اینکه با گذر زمان و پیشرفت تلویزیون های OLED سایز های بزرگتری از این تلویزیون ها به وجود آمده است اما هم چنان تلویزیون های ال ای دی دست برتر را در این زمینه دارند .

 

طول عمر

 

به گفته کمپانی ال جی اگر هر روز به مدت ۵ ساعت و برای ۵۴ سال از تلویزیون OLED خود استفاده کنید ۵۰ درصد از روشنایی خود را از دست می دهد . با توجه به اینکه تلویزیون های OLED از سال ۲۰۱۳ عرضه شده اند و هنوز نمی توان صحت ادعای ال جی را طبیعتا بررسی کرد بنابراین فعلا برنده این بخش را بهتر است تلویزیون های ال ای دی بدانیم .

 

مصرف برق

 

تلویزیون های OLED با توجه به اینکه نیازی به نور پس زمینه ندارد و باریک تر نیز هستند مصرف برق کم تری دارند و در نتیجه از لحاظ مصرف برق نسبت به تلویزیون های ال ای دی به صرفه تر هستند .

 

قیمت

 

در یک زمانی بدون هیچ شکی در این زمینه تلویزیون های ال ای دی برنده بوند اما امروزه می توان گفت که تلویزیون های OLED به قیمت مناسبی رسیده اند . البته تلویزیون های OLED هم چنان تلویزیون های خاصی محسوب می شوند به همین دلیل کمی قیمت آنها زیاد تر است ولی طبیعتا کارایی بیشتری را ارائه می کنند که کاملا ارزش قیمت خود را دارد . اما اگر بخواهیم صرف قیمت صحبت کنیم هم چنان تلویزیون های LED به صرفه تر از تلویزیون های OLED هستند .

 

جمع بندی

 

به طور کلی می توان گفت که در مورد کیفیت تصویر تلویزیون های OLED عملکرد بهتری دارند و روشنایی بهتر با مصرف انرژی کم تر ارائه می کنند و برای مشاهده در زوایا نیز مورد بهتری به شمار می روند . البته این تلویزیون ها هم چنان از لحاظ قیمتی کمی بالا هستند که می تواند برای برخی از کاربران مشکل ساز باشد . بنابراین می توان گفت تصمیمی که زمانی گفتنش سخت بود الان ساده شده است و به جرئت می توان گفت تلویزیون های OLED امروز تکنولوژی برتری نسبت به تلویزیون های ال ای دی به شمار می روند .